745 skrev:60z skrev:Du har ju redan 19-20 tums hjul så det är ju bara att kränga på MPSC runflats.
Men om du sätter större hjul på bilen ändrar du utväxlingen och du höjer troligtvis den ofjädrade & roterande massan. Dessutom höjer du tyngdpunkten och om du kompenserar det genom att bara sänka bilen utan att byta bärarmar m.m. så ändrar du fjädringsgeometrin m.m.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Utväxlingen förändras bara om man INTE kompenserar med att minska däckprofilen, vilket man gör...
Skillnaden mellan mina original 19" bak och mina nuvarande 20" med däck är bara 7mm på höjden (-1% i rullomkrets) vilket knappt kan vara märkbart i utväxlingen.
Den roterande massan är inte så stor som man tror (vilket är bevisat i annan tråd) när man byter bromsar eller fälgar.
eftersom original fälgar med EMT däck ofta är tyngre är större fälgar med vanliga däck.
i mitt fall blir det nästan samma snittvikt fram & bak. jag har ju dessutom minskat vikten på frambromsarna med 8,2kg*:
OZ Ultraleggera HLT 19/20" - 25,05kg i snitt (*23kg i snitt med nuvarande bromsar fram)
19x10" fram (10.4kg, 22.5kg med Dunlop SportMaxx GT)
20x12" bak (12.3kg, 27.6kg med Dunlop SportMaxx GT)
Original 18/19" - 24,95kg i snitt
9.5x18" fram (10.6 kg, 23.3kg med GoodYear F1 EMT)
12x19" bak (12.2kg, 26.6kg med GoodYear F1 EMT)