Sida 7 av 11
Postat: tor aug 30, 2007 7:37
av janbanan24
Ah, tack!
Ja att det var borrat 0.30" förstod jag men det var ju toppen att få reda på exakt vilka kolvar det är!
Så till nästa fråga:
Har hittat dessa markeringar på veven.
Är det någon som vet vad de betyder?
GM 13N
3851628
eller står det 3951629?

Postat: tor aug 30, 2007 13:16
av Thunder
8951628 tycker jag de ser ut som... eller

Postat: tor aug 30, 2007 13:17
av Thunder
8951628 tycker jag de ser ut som... eller

Postat: tor aug 30, 2007 13:17
av Thunder
oj då... du knasade de till... blev ett dubbelinlägg där

Postat: fre aug 31, 2007 9:14
av gbak
Det där är ju riktigt bra kolvar
Här kan du se vilket komp du får med kolvarna.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Postat: sön sep 02, 2007 9:17
av janbanan24
Fick lite hjälp på corvetteforum, ska tydligen vara:
3951529....400.......cast....large journal....3.75" stroke
Postat: sön sep 02, 2007 12:33
av M Nordin
fränt, då har du en 383:a då
MVH
MN
Postat: sön sep 02, 2007 20:05
av gbak
janbanan24 skrev:Fick lite hjälp på corvetteforum, ska tydligen vara:
3951529....400.......cast....large journal....3.75" stroke
Kolvarna är ju för 3,48" slag, inte 3,75"!
Det är nåt skumt med veven/stakarna/kolvarna.
Mät slaget på motorn får du reda på om det verkligen är 3,75" eller 3,48".
Postat: mån sep 03, 2007 7:27
av M Nordin
orig 400 stakar är väl kortare??? Det är väl bara de som kör med 5,7 tumsstakar som kör med flyttat kolvbultsläge?
MVH
MN
Postat: ons sep 05, 2007 0:32
av janbanan24
Postat: ons sep 05, 2007 1:35
av mrv8
Härligt att se att du inte ger upp janbanan24.
Efter 3 års renoverande.
Tycker den ser rätt fin ut på dina första bilder från 2004 men när man läser allt du radar upp som är dåligt, låter det lite tungt.
Har du fått köra något med bilen under dessa tre år?
Skulle själv ha svårt att inte villja vara ute och köra med den.
Lycka till med fortsatta renoveringen.
Mvh
MrV8
Postat: ons sep 05, 2007 8:36
av gbak
96 mm blir ju 3,75" så nog har du en 383 alltid!
Är det en rullkam som sitter i, det sitter ju en thrust button på stora kamhjulet?
Och du har en Cloyes Hex-A-Just kamdrivning, behåll den eller byt bara kedjan om du måste, den finns som rdl hos bl.a Summit.
Postat: ons sep 05, 2007 9:34
av janbanan24
gbak skrev:96 mm blir ju 3,75" så nog har du en 383 alltid!
Är det en rullkam som sitter i, det sitter ju en thrust button på stora kamhjulet?
Och du har en Cloyes Hex-A-Just kamdrivning, behåll den eller byt bara kedjan om du måste, den finns som rdl hos bl.a Summit.
Ja, det står faktist Hex-A-Just på kamdrevet.
Hur vet jag om det är en rullkam? ...var det då nockarna ska vara "bredare"? Det satt ju hyudraliska lyftare och rullvippor, det är allt jag vet!
Det var lite märkningar på kammen, typ:
CMC
D3
25
...och på motsatt sida:
CWC
C3
B
Kedjan hade inget stort slack, typ 5mm så den får nog leva vidare, fast kamlagren tyckte jag inte såg nått vidare ut. Jag försökte ju att dra ut kammen försiktigt, fast jag kanske skadade dem ändå!?
Tack för att ni "hejjar på" och hjälper mig!
Postat: ons sep 05, 2007 10:03
av gbak
Man brukar sätta en "button" på stora kamhjulet för att förhindra att kamen vandrar i axiell riktning när man använder rull lyftare.
Man kan naturligtvis också ha "buttonen" även om man har std lyftare men det är inget krav.
Din kam kommer troligen från detta företaget:
http://www.camshaftmachine.com/supporttemp.htm
Om du tänker återanvända kamen så bör du ta reda på kamdata så att den passar till övriga delarna i motorn/bilen.
Kamlager byter man alltid eftersom de kostar nästan gratis!
Om du funderar på ett kambyte så
måste du kolla ev kollisioner mot vevstakarna eftersom du nu har en strokad motor.
Mer info hittar du här om du orkar läsa allt....
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5470
Postat: ons sep 05, 2007 11:45
av M Nordin
Ja, undrar vem som satt ihop den motorn!

Både kamknapp och axiallager till en flat tappet kam... Finns det ingen beteckning i bakkant på kammen? Vad har du för mål med motorn - få ihop den billigt och hyfsat driftsäker? Trimma?
MVH
MN
Postat: ons sep 05, 2007 13:24
av janbanan24
M Nordin skrev:Ja, undrar vem som satt ihop den motorn!

Både kamknapp och axiallager till en flat tappet kam... Finns det ingen beteckning i bakkant på kammen? Vad har du för mål med motorn - få ihop den billigt och hyfsat driftsäker? Trimma?
MVH
MN
Ingenting i bakändan fast det står 1539 mellan några "nockbanor" på den bakre delen av kammen. ...eller så står det bara 539 och ettan är en pil som visar vad som är framåt på kammen, fast det borde man ju se på kuggdrivningen för fördelaren!?
Mål....
Ja, jag funderar väl på att inhandla alutoppar och byta kam och det mesta "däremellan" (Ventilspelet) ...det finns väl en del fina kit och jag har ju redan ett Torker II insug, om det nu är bra?
Vill väl ha en körbar motor där vrid på lägre varv prioriteras framför Hp på höga varv. Så det är därför jag är lite fundersam över insuget då det är enplans och inte tvåplans, som ska vara bättre för att få bra vacumsignal!?
...tror jag!

Postat: ons sep 05, 2007 13:45
av gbak
Du måste välja toppar och kam med stor omsorg, eftersom de där kolvarna borde ge ett komp på 11,0-11,2 vilket kan resulterar i spikningar.
Viktig fråga: Hur långt ner i loppen stannar kolvarna när de är i högsta läget /eller hur långa är vevstakarna?
Postat: ons sep 05, 2007 14:17
av janbanan24
gbak skrev:Du måste välja toppar och kam med stor omsorg, eftersom de där kolvarna borde ge ett komp på 11,0-11,2 vilket kan resulterar i spikningar.
Ja, det är ju det jag har er killar till!
gbak skrev:Viktig fråga: Hur långt ner i loppen stannar kolvarna när de är i högsta läget /eller hur långa är vevstakarna?
De verkar stanna jäms med "däcket". När jag slarvmätte slaget med skjutmått så var tdc typ 0,75 mm från däckytan, men jag har ju inte ens rengjort den ytan ännu!
Postat: ons sep 05, 2007 14:53
av gbak
Kollade lite snabbt, du får ca 10,3 i statisk komp vilket är ganska idealiskt.
10,5 med en tunnare packning.
Det förutsätter att du har ett 64 cc stort förbränningsrum i topparna.
Du bör välja en kam som stänger insugsventilen 56-62 ABDC @0,015" eller ABDC @0,050" lyft +15 grader, för att få ett bra dynamiskt komp.
Kamtiderna hittar du på kamkorten på t.ex Comp Cams hemsida.
Postat: ons sep 05, 2007 16:12
av M Nordin
hur är cylinderloppen, kolvar och kolvspel? I min L83 motor var ju kolvspelet i stil med 0,15 mm fritt ur minnet trots att både kolvar och lopp "såg OK ut"
MVH
MN
Postat: ons sep 05, 2007 16:51
av gbak
Smidda kolvar skall väl ha 0,10-0,15 mm i spel.
Uppmätta på ett ställe som kolv leverantören anger.
http://www.kb-silvolite.com/feature.php ... ad&F_id=27
Postat: lör sep 08, 2007 22:16
av janbanan24
Har börjat ta isär "rotationen":
Lagerhalvorna mellan vev och stakar är ganska nötta!
Oljekanalerna på veven hade jag tänkt försänka, men det var redan gjort!
Vad tror ni om det slitage man ser i loppet på sista bilden här?
Postat: sön sep 09, 2007 9:50
av gbak
Slitaget mäter du precis under vändkanten där brukar det vara som störst.
Använd en inv mikrometer eller mätklocka.
Är veven's lagerytor repiga kan du behöva polera eller i värsta fall slipa om tapparna.
Mät upp vevtapparnas diametrar med en vanlig mikrometer.
Om det är en 400 vev (med 3,75 i slag istället för 3,48 som är std i 350) du har i ett 350 block, så skall ramlager tapparna vara nerslipade till 2,4484-2,4493 för tapp #1-4 och 2,4479-2,4488 för tapp #5.
Tapp diam för stakarna skall alltid vara 2,0990-2,1000
Postat: mån sep 10, 2007 11:40
av janbanan24
Visst är det sådant som man kan låta motorverkstaden kolla upp?
Här kommer lite mer bilder:
Kolv nr1 var inte så hel när jag fick ut den. Kan jag ha hett sönder den utan att märka det? ...tyckte jag var försiktig!?

Postat: mån sep 10, 2007 12:25
av gbak
Visst kan en motorverkstad kolla upp alla mått om, men jag tror inte att de gör det om inte du säger till dem det.
Kolven måste du ha gått sönder när du tryckte ut den, annars borde det varit totalhaveri om den stora biten släppt under körning.
Postat: tis okt 02, 2007 12:47
av janbanan24
Såja!
Nu är block, stakar/kolvar och vev inlämnat för tvätt inspektion och bearbetning!
Kolvarna dömdes ut på en gång, det fanns sprickor i många av kolvarna.
Han hade rätt fullt upp men torsdag 11/10 ska jag komma tillbaks och få domen.
Postat: tis okt 02, 2007 19:28
av Mr. Beam
Hej,
Nu är block, stakar/kolvar och vev inlämnat för tvätt inspektion och bearbetning!
Skall vi gissa på åtminstone omborrning av block, omslipning av vev, nya kolvar samt ny kam?
Jag anar redan nu ett intressant bygge! Blir kul att följa.
/ Mr. Beam
Postat: lör okt 13, 2007 9:16
av janbanan24
Ok, du behöver jag er hjälp!
Låter detta normalt, prismässigt och klokt motormässigt?
Motorslip säger att cylindrarna är fina och runda men "stora" och att det förmodligen är därför som kolvarna vickat så mycket att de spruckit.
Så hans gissning är att det har varit tänkt att motorn skule köras väldigt försiktigt tills den kommit upp i temp och sedan kanske körts med gas!?
Hur som hellst, stakarna håller måtten, blocket måste borras och däckas, veven slipas samt att han skulle byta kolvarna åt mig när jag köpt nya.
Pris 7975:-
Om jag köper motordelar av honom och han balanserar motorn så föreslog han gjutna kolvar "av bra kvalitet", ringar, lager, pluggar, kam och lyftare samt bearbetningen.
Pris 22175:- och på det skulle jag få 10% så summan skulle bli:
Pris 19900:-
Kammen han föreslog hade 290˚ duration (Total eller 050 sa han inte.) och en lyfthöjd på 11,35mm
Ett alternativ för 300:- mer var en kam med 292˚ duration och 11,63mm lyfthöjd.
Jag var ju inställd på att bygga för bottenvrid istället för topphästar på höga varv och han tycker att jag ska ha gjutna kolvar som går tightare i loppen samt en "normal kam" för att bilen ska vara snäll och körbar men jag vet inte om det han föreslår samstämmer med vad jag vill ha!?
Skulle jag senare kunna skrämma upp den föreslagna motorkombinationen till typ 450Hp med väl valda Alutoppar och insug?
Vad tror ni?
Postat: lör okt 13, 2007 9:31
av Peter
Inga gjutna kolvar. Varför han rekomenderar det är en gåta. Antagligen har han ett gammalt set liggande på hyllan som han vill bli av med.
Postat: lör okt 13, 2007 11:52
av ornet
Detta är svårigheten. Man ligger nästan helt i händerna på hantverkarn.
Oftast är det brottom och snabba avgörande beslut skall tas.
Tur att forumet finns som bollplank.