Bränslebekymmer?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: fre jul 10, 2009 20:44
Ort: Falun

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av VetteFreddan »

Blandade ihop open loop resp. closed loop i mitt förra inlägg. (var ej nykter :)
Vad har verkstaden kommit fram till? Eller är du redan ute och driftar? :)
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

VetteFreddan skrev:Blandade ihop open loop resp. closed loop i mitt förra inlägg. (var ej nykter :)
Vad har verkstaden kommit fram till? Eller är du redan ute och driftar? :)
Nja....har hämtat bilen nu och den går väl bättre men inte riktigt bra men det kan bero på kammen kanske. Den vandrar inte upp och ner hela tiden nu som den gjorde förut. Den vandrade lite hemma vid en uppstart men stabiliserade sig efter kanske 5 sekunder.
Spridarna är bytta.
Tändstift, kablar, fördelarlock, rotor, tändspole, pickupen och tändmodulen är bytta.
Bensinpumpen är bytt.
Bensinpumpsrelät är bytt.
MAF:en är kollad, den är hel.
Bränsletrycksregulatorn är testad och den är hel.
Lambdab byttes förra året.

Det kan vara ett så simpelt fel som att det är glappt i nån kabel.

Här står jag nu!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Jake »

kan du lägga upp en ljudfil på hur motorn låter?? rullande tomgång är ju ganska diffust. vad har du för cam i bilen förresten?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: fre jul 10, 2009 20:44
Ort: Falun

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av VetteFreddan »

Okej, vad tråkigt att den inte blev helt bra. När du kallstartar bilen vad ligger den på för motorvarv då?
Går den bra när du kör den? eller lägger den av och krånglar nu med?

/Fredrik
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Jake skrev:kan du lägga upp en ljudfil på hur motorn låter?? rullande tomgång är ju ganska diffust. vad har du för cam i bilen förresten?
Ska se vad jag kan göra.
Eftersom kammen satt i redan hos tidigare ägare vet jag inte vad det sitter för kam. Vad jag förstått har inte förra ägaren satt i kammen heller.
/Benny
Senast redigerad av Vettemannen den mån aug 09, 2010 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

VetteFreddan skrev:Okej, vad tråkigt att den inte blev helt bra. När du kallstartar bilen vad ligger den på för motorvarv då?
Går den bra när du kör den? eller lägger den av och krånglar nu med?

/Fredrik
Jag har inte kallstartat den efter verkstaden och före kommer jag inte ihåg. Ja, den går bra under färd och måste testa mer innan jag kan säga nåt.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Om ni har tid och vänta så ladda hem denna lilla film som jag tog idag så får ni höra lite hur bilen låter. Bilen gick väldigt bra när jag tog filmen.

http://www.belgarhuset.com/filmer/corvette1.AVI

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Kjelle
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jul 23, 2004 11:38

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Kjelle »

Ja det låter ju som en relativt vass kam, är det något mer gjort, portade toppar ?
Finns nått fusk för och få bättre flöde i insugningsrören, heter siamesportning, man öppnar upp mellan
insugningsrören, det kanske påverkar tomgången.

Hur är det med historien på din bil, den har inte bytt ägare många gånger på senare tid på grund av just
detta fel ?

Själv tycker jag trimmning är bara skit, ytterst få får sina motorer att gå bra och dessutom klara besiktningen.

Men trots allt som din motor nu låter så går ju det att leva med.

Kjelle C4/94
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: fre jul 10, 2009 20:44
Ort: Falun

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av VetteFreddan »

Ja helt klart låter det som en bra mycket vassare kam än orginal. Om den alltid går som den gjorde på filmen får du nog vara nöjd. Den tomgången låter trim. Som sagt, vad olika en ojämn tomgång kan låta.

/Fredrik
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Innan verkstadsbesöket så vandrade den ju upp och ner. Den klarar besiktningen och har så gjort de tre senaste åren och vad beträffar många ägare så hade förra ägaren den i 4-5 år och det står i pappren att antal ägare inkl. bilhandlare är 10 stycken, kanske inte så farligt. Jo, det är som sagt vassare kam och även portade toppar.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Hasse C4
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor okt 29, 2009 12:06

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Hasse C4 »

Lyssnade på din ljudfil och tycker det låter bra. Men har man en vassare kam blir tomgången lite hårdare. Min motor är en 383:a med allt vad det för med sej och
tomgången är oxå oroligare. Men desto roligare gasa på...Gillar man inte detta så kan du ju byta kam om du kan göra det själv eller så kan du ta en tur ner till TS motorsport (Åstorp) och låta Svalle mappa och tuna in motorn. Han lyckades plocka fram 20 hästar ytterligare.. genom lite knapptryckande på datorn, och motorn går riktigt jämnt och fint nu. Men det finns givetvis andra firmor som är duktiga på mappning om du inte gillar åka till Skåne.
Jag höjt tomgången till ca 900 varv, men den dör aldrig och den svarar mycket rappt på gasen..antispinnet får jobba bra..
Angående trim så är det en djungel med åsikter och tekniska resonemang. Men att avråda från att trimma är tråkigt. Det är ju en hobbybil och var och en gör sina val.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

En sak jag undrar är om det inte sitter nåt bränslefilter mellan pumpen och motorn? Det som jag förundrar mig över är att den fortfarande tenderar att stanna speciellt när man backar och ska in i garaget när man kommer till en kant och gasar på så man kommer över kanten och sedan släpper gasen. Den stannar 9 ggr. av 10 vid dessa tillfällen. Faller soppatrycket pga. fullsatt filter eller nåt annat? Det var en grej jag kom på under dagen idag.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: fre jul 10, 2009 20:44
Ort: Falun

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av VetteFreddan »

Du har ett bränslefilter som sitter under bilen på passargerar sidan ganska jäms med där passageraren har sina fötter. Du skulle ha haft en bränsletrycksmätare med lång slang som du lägger mot framrutan så att du ser om det verkligen är soppatrycket som faller och ingenting annat.

/Fredrik
Kjelle
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jul 23, 2004 11:38

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Kjelle »

Är vakuumet kollat, misstänker att din kam är väl vass och ger dåligt vakuum på tomgång ?

Brukar ju kompenseras med ändringar i chipet, kanske det finns någon på forumet som kan svara på det.

Kjelle C4/94
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

VetteFreddan skrev:Du har ett bränslefilter som sitter under bilen på passargerar sidan ganska jäms med där passageraren har sina fötter. Du skulle ha haft en bränsletrycksmätare med lång slang som du lägger mot framrutan så att du ser om det verkligen är soppatrycket som faller och ingenting annat.

/Fredrik
Misstänkte att det sitter ett filter där och måste kanske skaffa en mätare så man ser när man sitter i bilen.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Kjelle skrev:Är vakuumet kollat, misstänker att din kam är väl vass och ger dåligt vakuum på tomgång ?

Brukar ju kompenseras med ändringar i chipet, kanske det finns någon på forumet som kan svara på det.

Kjelle C4/94
Ja, dom har kollat vakuumet och det ska inte vara nåt fel på normal nivå men kanske det ändrar sig när man gasar på och släpper hastigt. Är man försiktig så går det med nöd och näppe. Har varit inne på chipet, ska ta och kolla upp det med chip.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Hasse C4
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor okt 29, 2009 12:06

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Hasse C4 »

Har du original chip eller är det ett modifierat ?

Jag har ett standard chip till LT1 liggande hemma som du i så fall kan få låna om du vill ?
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Hasse C4 skrev:Har du original chip eller är det ett modifierat ?

Jag har ett standard chip till LT1 liggande hemma som du i så fall kan få låna om du vill ?
Det är originalchippet som sitter i men jag har ju L88-motorn...hur funkar det med LT1-chip?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Hasse C4
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor okt 29, 2009 12:06

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Hasse C4 »

Hängde inte riktigt med i hela din korrespondens och trodde du hade en trimmad LT 1 motor, och då passar ju inte mitt original chip i din motor.
Om du har en vassare kam borde du ha ett trimchip i bilen.
Hör med Olle Wilson på Creative fuelinjection, eller ta någon firma i närheten som mappar motorer då får du svart på vitt vad det handlar om.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Hasse C4 skrev:Hängde inte riktigt med i hela din korrespondens och trodde du hade en trimmad LT 1 motor, och då passar ju inte mitt original chip i din motor.
Om du har en vassare kam borde du ha ett trimchip i bilen.
Hör med Olle Wilson på Creative fuelinjection, eller ta någon firma i närheten som mappar motorer då får du svart på vitt vad det handlar om.
Jag har varit inne på hans sida men dom har semester fortfarande. Tack för erbjudandet att låna chipet iaf.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Är det någon som vet vad som händer om man stoppar in ett originalchip till en LT1:a i en L88:a???

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av gta324 »

har ej orkar läsa alla sidor ;)

- sitter det org.chip i bilen? isf vilka 4bokstäver står det på det?
- har du tillgång till en dator i närheten av bilen? köp en ALDL kabel från engsmotor (som även kan fixa chip) och logga av bilen på tomgång eller låna en laptop och logga under körning.


snabblösning
Prova öppna Throttle huset lite, men glöm ej justera TPS efter till 0.58v-0,60 i grundläge efter! (mäts mellan de två översta stiften)
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

gta324 skrev:har ej orkar läsa alla sidor ;)

- sitter det org.chip i bilen? isf vilka 4bokstäver står det på det?
- har du tillgång till en dator i närheten av bilen? köp en ALDL kabel från engsmotor (som även kan fixa chip) och logga av bilen på tomgång eller låna en laptop och logga under körning.


snabblösning
Prova öppna Throttle huset lite, men glöm ej justera TPS efter till 0.58v-0,60 i grundläge efter! (mäts mellan de två översta stiften)
Har inte plockat isär där chipet sitter så jag vet inget om det än.
Ska kolla upp det där med Engs Motor.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Börjar vi från början eller?

Nu går bilen rätt bra innan den går in i "Closed loop". När den kommer dit så går den rätt pissigt ända tills den kommer upp till minst 90 grader. Över där går den ganska bra som bara en trimmad motor kan gå. Gasar jag till och släpper så går varvet ner till 400 för att öka till 800 och så håller det på några gånger tills den "Stabiliseras sig" och lägger sig vid 600 men den rumlar och det är ju trimmet som gör det tror jag. Kan det vara originalchipet som inte hänger med? Kan det vara tomgångsmotorn som är knäpp fast den byttes förra året?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av gta324 »

Tror tomgångsmotorn funkar men motorn behöver ställas in....ihop med chippet.....

kan du logga?
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

gta324 skrev:Tror tomgångsmotorn funkar men motorn behöver ställas in....ihop med chippet.....

kan du logga?
Vet inte hur man loggar.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Ingo »

BennyLarsson skrev:Börjar vi från början eller?

Nu går bilen rätt bra innan den går in i "Closed loop". När den kommer dit så går den rätt pissigt ända tills den kommer upp till minst 90 grader. Över där går den ganska bra som bara en trimmad motor kan gå. Gasar jag till och släpper så går varvet ner till 400 för att öka till 800 och så håller det på några gånger tills den "Stabiliseras sig" och lägger sig vid 600 men den rumlar och det är ju trimmet som gör det tror jag. Kan det vara originalchipet som inte hänger med? Kan det vara tomgångsmotorn som är knäpp fast den byttes förra året?

/Benny
Om det är orginalchippet som inte hänger med borde den gått dåligt hela tiden,och sällan orginalchipen läggar av,trimchip däremot.
Med maf är bilen mer förlåtande mot trimning än senare som känner av trycket i insuget istället för flödet..,fast är kammen bytt så är knappast orginalchip bästa valet..
Min tanke är att någon tidigare ägare tagit igen trimchipet och satt dit orginal när bilen sålts?
Trimchip försöker ju hålla ner tempen på motorn,och oftast följde det med en kallare termostat med trimchip...
men lätt att kolla utan att behöva ta loss chipet,däremot måste man släppa ner datorn,men det var bara två (plast?)skruvar som höll har jag för mig..
Datorn sitter framför passageraplatsen,så ta bort plastskivan under instrumentbrädan,sedan ser du datorn däruppe när du ligger på rygg under instrumentbrädan(sköön arbetsställning)
när du får ner datorn sitter ett plåtbleck på den med någon skruv under sitter chipet,du ser märkning utan att lossa..
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Ingo skrev:
BennyLarsson skrev:Börjar vi från början eller?

Nu går bilen rätt bra innan den går in i "Closed loop". När den kommer dit så går den rätt pissigt ända tills den kommer upp till minst 90 grader. Över där går den ganska bra som bara en trimmad motor kan gå. Gasar jag till och släpper så går varvet ner till 400 för att öka till 800 och så håller det på några gånger tills den "Stabiliseras sig" och lägger sig vid 600 men den rumlar och det är ju trimmet som gör det tror jag. Kan det vara originalchipet som inte hänger med? Kan det vara tomgångsmotorn som är knäpp fast den byttes förra året?

/Benny
Om det är orginalchippet som inte hänger med borde den gått dåligt hela tiden,och sällan orginalchipen läggar av,trimchip däremot.
Med maf är bilen mer förlåtande mot trimning än senare som känner av trycket i insuget istället för flödet..,fast är kammen bytt så är knappast orginalchip bästa valet..
Min tanke är att någon tidigare ägare tagit igen trimchipet och satt dit orginal när bilen sålts?
men lätt att kolla utan att behöva ta loss chipet,däremot måste man släppa ner datorn,men det var bara två (plast?)skruvar som höll har jag för mig..
Datorn sitter framför passageraplatsen,så ta bort plastskivan under instrumentbrädan,sedan ser du datorn däruppe när du ligger på rygg under instrumentbrädan(sköön arbetsställning)
när du får ner datorn sitter ett plåtbleck på den med någon skruv under sitter chipet,du ser märkning utan att lossa..
Den har ju egentligen gått dåligt hela tiden sedan jag köpte den förra året men går nu lite bättre efter spridarbyte och med alla nya tänddelar. Skön arbetsställning....jaja, jätteskön. Hehehe!!!! Jag misstänker utan att vara allt för kunnig att det behövs ett annat chip för att klara av de låga varven. Ska väl ta mig i kragen och kolla chipet. Förra året när den var på verkstad sa dom att originalchipet sitter i men man vet ju inte om dom verkligen kollade.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av gta324 »

ja e det en vassare kan e det speciellt på lågvarv den behöver justeras.

hade en 383' 87'a med en 240/242 110lobe kam hemma i veckan...går nu hur fint som helst på tomgång och lågvarv men gick skit med orginalchip. Mycket överlapp på kammen gjorde att den i closed loop gick asfett på tomgång...........

fattar inte folk som lägger 10000-tals kr på trimdelar/arbete och sen inte får grejorna injusterade :roll:

köp en ALDL kabel från enghsmotor, asa ut datorn i garaget eller in med bilen i huset och ladda hem ett scanner prg, typ tts datamaster, tunerpro och logga bilen på tomgång så kan jag kika på loggen.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
hink
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: lör apr 10, 2010 9:38
Ort: Göteborg

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av hink »

Förlåt mig för bumpen. :|

Fick ni nån ordning på maskineriet?
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
Skriv svar