
Vad har verkstaden kommit fram till? Eller är du redan ute och driftar?

Nja....har hämtat bilen nu och den går väl bättre men inte riktigt bra men det kan bero på kammen kanske. Den vandrar inte upp och ner hela tiden nu som den gjorde förut. Den vandrade lite hemma vid en uppstart men stabiliserade sig efter kanske 5 sekunder.VetteFreddan skrev:Blandade ihop open loop resp. closed loop i mitt förra inlägg. (var ej nykter
Vad har verkstaden kommit fram till? Eller är du redan ute och driftar?
Ska se vad jag kan göra.Jake skrev:kan du lägga upp en ljudfil på hur motorn låter?? rullande tomgång är ju ganska diffust. vad har du för cam i bilen förresten?
Jag har inte kallstartat den efter verkstaden och före kommer jag inte ihåg. Ja, den går bra under färd och måste testa mer innan jag kan säga nåt.VetteFreddan skrev:Okej, vad tråkigt att den inte blev helt bra. När du kallstartar bilen vad ligger den på för motorvarv då?
Går den bra när du kör den? eller lägger den av och krånglar nu med?
/Fredrik
Misstänkte att det sitter ett filter där och måste kanske skaffa en mätare så man ser när man sitter i bilen.VetteFreddan skrev:Du har ett bränslefilter som sitter under bilen på passargerar sidan ganska jäms med där passageraren har sina fötter. Du skulle ha haft en bränsletrycksmätare med lång slang som du lägger mot framrutan så att du ser om det verkligen är soppatrycket som faller och ingenting annat.
/Fredrik
Ja, dom har kollat vakuumet och det ska inte vara nåt fel på normal nivå men kanske det ändrar sig när man gasar på och släpper hastigt. Är man försiktig så går det med nöd och näppe. Har varit inne på chipet, ska ta och kolla upp det med chip.Kjelle skrev:Är vakuumet kollat, misstänker att din kam är väl vass och ger dåligt vakuum på tomgång ?
Brukar ju kompenseras med ändringar i chipet, kanske det finns någon på forumet som kan svara på det.
Kjelle C4/94
Det är originalchippet som sitter i men jag har ju L88-motorn...hur funkar det med LT1-chip?Hasse C4 skrev:Har du original chip eller är det ett modifierat ?
Jag har ett standard chip till LT1 liggande hemma som du i så fall kan få låna om du vill ?
Jag har varit inne på hans sida men dom har semester fortfarande. Tack för erbjudandet att låna chipet iaf.Hasse C4 skrev:Hängde inte riktigt med i hela din korrespondens och trodde du hade en trimmad LT 1 motor, och då passar ju inte mitt original chip i din motor.
Om du har en vassare kam borde du ha ett trimchip i bilen.
Hör med Olle Wilson på Creative fuelinjection, eller ta någon firma i närheten som mappar motorer då får du svart på vitt vad det handlar om.
Har inte plockat isär där chipet sitter så jag vet inget om det än.gta324 skrev:har ej orkar läsa alla sidor
- sitter det org.chip i bilen? isf vilka 4bokstäver står det på det?
- har du tillgång till en dator i närheten av bilen? köp en ALDL kabel från engsmotor (som även kan fixa chip) och logga av bilen på tomgång eller låna en laptop och logga under körning.
snabblösning
Prova öppna Throttle huset lite, men glöm ej justera TPS efter till 0.58v-0,60 i grundläge efter! (mäts mellan de två översta stiften)
Vet inte hur man loggar.gta324 skrev:Tror tomgångsmotorn funkar men motorn behöver ställas in....ihop med chippet.....
kan du logga?
Om det är orginalchippet som inte hänger med borde den gått dåligt hela tiden,och sällan orginalchipen läggar av,trimchip däremot.BennyLarsson skrev:Börjar vi från början eller?
Nu går bilen rätt bra innan den går in i "Closed loop". När den kommer dit så går den rätt pissigt ända tills den kommer upp till minst 90 grader. Över där går den ganska bra som bara en trimmad motor kan gå. Gasar jag till och släpper så går varvet ner till 400 för att öka till 800 och så håller det på några gånger tills den "Stabiliseras sig" och lägger sig vid 600 men den rumlar och det är ju trimmet som gör det tror jag. Kan det vara originalchipet som inte hänger med? Kan det vara tomgångsmotorn som är knäpp fast den byttes förra året?
/Benny
Den har ju egentligen gått dåligt hela tiden sedan jag köpte den förra året men går nu lite bättre efter spridarbyte och med alla nya tänddelar. Skön arbetsställning....jaja, jätteskön. Hehehe!!!! Jag misstänker utan att vara allt för kunnig att det behövs ett annat chip för att klara av de låga varven. Ska väl ta mig i kragen och kolla chipet. Förra året när den var på verkstad sa dom att originalchipet sitter i men man vet ju inte om dom verkligen kollade.Ingo skrev:Om det är orginalchippet som inte hänger med borde den gått dåligt hela tiden,och sällan orginalchipen läggar av,trimchip däremot.BennyLarsson skrev:Börjar vi från början eller?
Nu går bilen rätt bra innan den går in i "Closed loop". När den kommer dit så går den rätt pissigt ända tills den kommer upp till minst 90 grader. Över där går den ganska bra som bara en trimmad motor kan gå. Gasar jag till och släpper så går varvet ner till 400 för att öka till 800 och så håller det på några gånger tills den "Stabiliseras sig" och lägger sig vid 600 men den rumlar och det är ju trimmet som gör det tror jag. Kan det vara originalchipet som inte hänger med? Kan det vara tomgångsmotorn som är knäpp fast den byttes förra året?
/Benny
Med maf är bilen mer förlåtande mot trimning än senare som känner av trycket i insuget istället för flödet..,fast är kammen bytt så är knappast orginalchip bästa valet..
Min tanke är att någon tidigare ägare tagit igen trimchipet och satt dit orginal när bilen sålts?
men lätt att kolla utan att behöva ta loss chipet,däremot måste man släppa ner datorn,men det var bara två (plast?)skruvar som höll har jag för mig..
Datorn sitter framför passageraplatsen,så ta bort plastskivan under instrumentbrädan,sedan ser du datorn däruppe när du ligger på rygg under instrumentbrädan(sköön arbetsställning)
när du får ner datorn sitter ett plåtbleck på den med någon skruv under sitter chipet,du ser märkning utan att lossa..