Vad kostar ett däckbyte där ni bor?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Fredge
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Vad kostar ett däckbyte där ni bor?

Inlägg av Fredge »

Ja som rubriken lyder, vad kostar ett däckbyte där ni bor?

Jag skulle nämligen montera mina nya däck på tomma fälgar, trodde inte det skulle skilja så mycket mellan verkstäder så for helt enkelt till den som låg närmast. Tur som det var frågade jag innan vad det skulle kosta..1800kr skulle han ha! Tänkte att ja det kanske kostar så mycket att montera 19" däck men sa ändå att jag skulle fundera. Ringde runt lite och det hela slutade på 800kr. Så även där kan man spara en hel del pengar tydligen! :)
Mvh Fredrik!

Corvette C5 -98
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Vad kostar ett däckbyte där ni bor?

Inlägg av vette.se »

Fredge skrev:Ja som rubriken lyder, vad kostar ett däckbyte där ni bor?

Jag skulle nämligen montera mina nya däck på tomma fälgar, trodde inte det skulle skilja så mycket mellan verkstäder så for helt enkelt till den som låg närmast. Tur som det var frågade jag innan vad det skulle kosta..1800kr skulle han ha! Tänkte att ja det kanske kostar så mycket att montera 19" däck men sa ändå att jag skulle fundera. Ringde runt lite och det hela slutade på 800kr. Så även där kan man spara en hel del pengar tydligen! :)
På många ställen är det beroende på vilka fälgar man har, har du en uppsättning billiga standardfälgar brukar det ligga kring 250-400kr/fälg, är det lyxfälgar för 80000kr så brukar det vara betydligt dyrare och sen finns förstås allt däremellan. Tankesättet är 'Varför riskera att bli ersättningskyldig om man skulle råka skada en fälg för en inkomst på 250kr när fälgen kostar 20000kr'.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Fredge
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Fredge »

I detta fall var det C6 original fälgar. Men förstår absolut det resonemanget om det är dyra fälgar. Hans anledning var mest att jag köpt däcken på nätet och dom ville få bort nätförsäljning.
Mvh Fredrik!

Corvette C5 -98
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Fredge skrev:I detta fall var det C6 original fälgar. Men förstår absolut det resonemanget om det är dyra fälgar. Hans anledning var mest att jag köpt däcken på nätet och dom ville få bort nätförsäljning.
Jo det finns fortfarande gummihandlare som ännu inte fattat att de inte har monopol på däcksförsäljning :roll: De borde istället acceptera att det är nya tider och anpassa sin service efter det.
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Gearbox »

Vad kostar ett däckbyte där du bor?

Tja, jag dumpade av 4 hjul hos min gummihandlare. Fick tillbaka dom med Kumho Ecsta, var lite tveksam men mönstret var rätt snyggt. Åkte ner till Tyskland och Autobahn, gasade upp till 240 km/h, helt okej. Inga problem alls. Tysta o fina med bra balans. Rullande in på Nürburgring, där gav däcken upp omedelbart. Kostade 8000:- totalt. Alltså 4 nya sulor + montering.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Skriv svar