6 VX ZF-låda
-
- Nykomling
6 VX ZF-låda
Måste vänta ngt mellan ettan o tvåan för att undvika "skrap", de övriga växlarna är ok. Min egna fundering är att det kan vara sync-ringen för tvåan. Men en " expert" trodde att jag hade fel olja, det skall vara en rak 60-olja enl. honom, men det stämmer inte med manualen. Suck! Är det nogon som har synpunkter på detta? ZF- lådan ska ju vara extremt robust och tåla snabba växlingar. Har kollat efter lådor i USA men det verkar vara tunnsått med dessa.
Ett vanligt fel vid trög växling kan vara att kopplingens master- och slavecylinder läker eller det är luft i systemet. Funktionen går att testa att kopplingen verkligen frikopplar genom att det ska gå lätt att växla mellan ettan och backen med motor igång. Viktigt att man använder Dot3 olja enl. Manualen. Har läst någonstans att det går att lufta kopplingen genom att frikoppla ett antal gånger ca 50 ? Värt att testa i alla fall, betydligt billigare att byta Master och Slave-cylindern än att renovera lådan.
HW
HW
-
- Nykomling
Tack för Dina synpunkter!
Det här med att kopplingen inte gör sitt jobb har jag varit med om tidigare, bra inlägg, men vid tomgång slinker växlarna i som i smör, så det är mest därför som jag tror att det kan ligga nåt i att det ev. KAN vara oljan?? I min Manual så nämns en vanlig 10-30 olja ?? Jag blir frestad att pröva Mobil 1 " Mobiland 1" som används vid tuffa förhållanden inom entreprenad o lantbruk, Vad tycks??
( Inom sjöfarten, där jag är verksam, har vi ofta funnit att Mobil varit överlägsen vid extrema förhållanden.)
Tacksam för flera åsikter.
Det här med att kopplingen inte gör sitt jobb har jag varit med om tidigare, bra inlägg, men vid tomgång slinker växlarna i som i smör, så det är mest därför som jag tror att det kan ligga nåt i att det ev. KAN vara oljan?? I min Manual så nämns en vanlig 10-30 olja ?? Jag blir frestad att pröva Mobil 1 " Mobiland 1" som används vid tuffa förhållanden inom entreprenad o lantbruk, Vad tycks??
( Inom sjöfarten, där jag är verksam, har vi ofta funnit att Mobil varit överlägsen vid extrema förhållanden.)
Tacksam för flera åsikter.
Jag använer Castrol RS 10-60 som rekomenderas på http://www.zfdoc.com/techinfo.htm vet inte vilken olja det var i innan ( såg ut att inte vara bytt på ett bra tag), märkte inte speciellt stor skillnad efter oljebytet. Växlar hur lätt som hellst mestadels men periodvis känns trean lite trögt.
HW
HW
-
- Nykomling