Text: Micke
Bild: Lina (om inte annat anges)

Det finns några saker som jag verkligen ser fram emot varje år, några fasta punkter i klubben. Det är Vårmönstringen som start, Sommarmötet ungefär på mitten och sedan Distrikts Östs Höstresor. Det är traditioner som jag varit med på i mer än 10 år och som åtminstone jag inte tycker ska försvinna.

I kalendern stod ju Höstresan med redan från starten av säsongen, dock med texten ”mer info kommer”. Tiden gick och gick men information saknades fortfarande. Pga den sena informationen så var jag väldigt sen med anmälan själv och vet även folk som valde bort det helt eftersom de inte kunde vänta med att ge besked till andra aktiviteter. Därför var vi i år bara 8 bilar anmälda. Synd, men något att komma ihåg för alla oss som ska ordna träffar.

Så var det då äntligen dagen D, fredagen den 15 september. Även om det innebär slutet för 2017 kändes det bra – det var ju ändå några timmar/dygn kvar innan Corvetteåret skulle vara över. Vi rullade iväg ifrån Stockholm kring sex-tiden på morgonen för att både hinna till start/samlingsplatsen i Linköping och inte behöva pynta trängselavgiften. Milen försvann och vi svängde av i Herrbeta för lite bränsle både åt mig och bilen.

Det är då det börjar. Batteriet vill inte längre! Men det är tur att man har snälla klubbkamrater. Kalle och Madde – som redan är framme i Linköping – vänder direkt och kommer till undsättning med startkablar för att vi ska få höra sången ifrån V8:an igen. Vi tog oss alltså till Mjärdevi där vi skulle samlas för gemensam avresa, men var så klart sena. Vi fick erbjudande om att låna ett batteri från nästa snälla klubbkamrat (Göran) så vi bestämde oss för att avvika och byta batteri. Det slutade med att vi köpte ett nytt batteri istället och ca 50 minuter efter de andra så var även vi på rull mot Kungälv.

Dock är ju gänget som är på rull gasglada racingfantomer så att hinna ikapp dem visade sig vara omöjligt. Vi satsade på att åka direkt till hotellet istället.

Resan ner för resterande 7 bilar gick i första delen ner till Rasta i Ullricehamn där det var ett litet fikastopp. Därefter fortsatte resan till en golfrestaurang i Allingsås för lunch. Sedan var rutten lagd på slingriga vägar mot målet. Tyvärr tappades två bilar bort på vägen, men vi hittade alla fram till hotellet, Nordiska Folkhögskolan i Kungälv. Där bedrivs ett B&B där vi fyllde ett helt eget hus. Så alla hade eget rum och badrum men vårt vardagsrum var gemensamt. Passar ju bra när man är på gruppresa så här!

När alla kommit till rätta så fick vi höra lite om trakten/byn från reseledarna Stefan och Kjerstin. Därefter var det fria aktiviteter. Många av oss passade på att besöka Göteborgskex fabriksförsäljning och ”down town” Kungälv. Därefter såg vi till att ordna en gemensam middag.

Lördag började med lite sovmorgon då avfärden inte skulle ske förrän 09:15 för avfärd mot Orust. Västkusten är vacker! Dagens första mål var Göksäter, Orust motsvarighet till Ullared. Trots den lite kyliga morgonen så åkte taket av redan vid +8 men trots extremvädret som var i trakten så klarade vi oss fram till Göksäter utan tak. Det blev några påsar med ”krimskrams” köpta av hustrun så när vi samlades efter 2 timmar för färd mot lunch fick man slita på knappen till bagageluckan.

Lunchmålet var Skärhamn på Tjörn. När vi kom fram så skulle vi parkera och det var inte det enklaste men det löste sig ganska bra med att alla hjälptes åt. Vi njöt av lunchen där merparten tog något från havets värld, dvs fisk eller musslor. Några tänkte istället V8:a och tog hamburgare – men allt smakade kanon!

Därefter gav vi oss av mot Marstrand och färden dit passerade bl a hotellet där CCS hade Sommarmötet 1990. Trots att så lång tid har gått sedan dess fanns det fortfarande inte asfalt på parkeringen. Vid ankomst till Marstrand hade det börjat regna och detta ihop med avsaknaden av bränsle, gjorde att jag valde bensinstation istället för promenad. De resterande tog en promenad i regnet för att senare rulla tillbaka till boendet.

Kvällens middag var bokad sedan tidigare på Hotell Fars Hatt (döpt efter det återstående tornet på Bohus Fästning alldeles intill) som låg nere i byn, brutal ner- och uppförsbacke för otränade ben som jag tyvärr skaffat mig. Men bra sätt att få upp aptiten! En 3-rätters stod på matsedeln och vi hög in på räktoast som följdes av dasslocks-stora schnitzlar med potatis och som avslut en riktigt somrig jordgubbsgräddtårta.

Mätt och belåten påbörjades ”klättringen” upp till boendet och det blev lite surr i allrummet innan kudden ropade.

Söndag och ännu mer sovmorgon innan dagens avfärd som gick på nu mer välbekanta vägar, till ett färjeläge nära Marstrand för en tur i skärgården. Jag kunde inte åka med, men frun sa att det var en vacker tur med många intressanta fakta från den kombinerade skepparen och guiden. Själv stod jag kvar och väntade otåligt på att de andra skulle komma tillbaka, eftersom det ju var 50 mil körning hem. Men jag fick å andra sidan gott sällskap av alla som kom och var nyfikna på bilarna. Men de unga tjejerna hade nog fel på ögonen – de sa att en annan bil än min var snyggast!

När båten kom in hade jag bråttom att komma iväg. Jag hann inte ens säga hej då klart till alla innan larmet gick på bilen och efter batteristrulet på nedvägen gjorde det mig nervös. Så det var bäst att dra igång V8:an och köra hemåt. Tack för turen!