16 augusti 2014

Text & Foto: Mats Tenne

Film från utflykten ⇓

 

Hösten 2013 framkastade vår funktionär Ove Karlsson på ett planeringsmöte att CCS skulle åka torpedbåt! Lät spännande men skulle vi få tillräckligt gehör bland medlemmarna, för det skulle kosta var och en minst 500:- kronor förutom några hundralappar i sponsring av distriktet. När det nu i augusti var dags hade hela 46 personer betalat, trots KM på Mantorp, och en grå men tyvärr regnig lördagsmorgon samlades vi i Handen och åkte i kortege med 23 Corvetter och några vanliga bilar ut till Gålö.
Väl där blev vi insläppta genom den tillfälligt öppnade områdesgrinden och möttes av stiligt uniformerad personal som också hade tjänsgjort som besättning på torpedbåt T121 Spica när hon var i aktiv tjänst. Sedan blev det guidning i verkstaden med motorer under renovering och rundvandring i området med olika andra mindre torpedbåtar både på land och vid kaj.
Så blev det dags för båtfärd efter bjudfika på kajen. Militärisk genomgång av säkerhetsbestämmelserna följde och vi drog på oss livvästarna medan gasturbinerna började så sakta rotera medan rök och eldsflammor slog ut från avgasrören i aktern. Vi gick ombord och solen började lysa på oss. Sakta backade torpedbåten ut från kaj, vände och satte kurs ut på Mysingen. Farten ökade till nästan 30 knop men då en av gasturbinerna var ur form nåddes förstås inte toppfarten på 40 knop. Efter några girar siktade vi flera ubåtar (svenska) under manöver. Tyvärr kom så regnet, vilket dock gjorde upplevelsen av att vara på sjön lite mera verklig. Åter tillbaka i hamn fick vi genomgång av båten med maskinrum, stridsledningscentral, kommandobrygga och kabyssen. Speciellt intressant var stridsledningscentralen under däck, varifrån båten navigerades i 40 knop mitt i natten. Prata om koncentrationsjobb.
T121 Spica är svenskkonstruerad och byggd 1966 som prototyp för de sex torpedbåtar som byggdes. Gasturbiner valdes med tanke på låg vikt och hög effekt, de tre turbinerna utvecklade 12 750 hästkrafter. Torpedbåtarna bar sex torpeder, hade en 57 mm Boforskanon plus kulsprutor, sjunkbomber och raketramp och lär ha varit bland de mest avancerade och kraftfulla marinfartygen i världen vid den tiden. Ställbara KaMeVa-propellrar kunde få torpedbåten att från full fart tvärstanna och snurra på en ”femöring”.
Namnet Spica kommer av en stjärna i stjärnbilden Jungfrun, en tradition 1898 -1968 att namnge torpedbåtar efter stjärnor. Fast den första torpedbåten var HMS Nordstjernan från 1863 men nordstjärnan/polstjärnan ingår ju inte i någon stjärnbild………….
Som enda kvarvarande torpedbåt av Spica-typ ägs fartyget av Stiftelsen Spica och drivs av Föreningen T121 Spica Vänner.
Väl iland bjöds vi av ”spicagänget” på hemgjorda hamburgare av högsta klass med alla tillbehör och speciell amerikansk coca-cola till vår ära. Vi tackade för genomtrevligt bemötande av ytterst kunnig personal, som med militärisk precision delade in oss i lagom stora grupper för att kunna berätta för oss om fartyget och även om en del numera preskriberade händelser.
På ännu vingliga ”sjöben” ser vi landkrabbor fram emot att nästa gång få åka med en Corvette (kustcorvette förstås).

 

 


 

 

Kommentera