Man blir lätt tokig i Säter. Det var en liknande slogan som Säters Kommun körde med i ett antal år. Det föll inte i god jord hos en del så numer är den nedlagd. Vi blev i alla fall tokiga i Säter efter denna lördag som gick i Oldies tecken. Samling på parkeringen ner mot Säterdalen. Vi kunde räkna in fyra äkta Oldies, sen kom vi andra i olika ”gambilar”. Sven-Erik Mattsson som höll i träffen kom dagen till ära i sin prisvinnande -68.

Första besöket blev hos Järudds Bil. Benny & Steven Järudd berättade om sin verksamhet och visade upp det ena efter det andra fantastiska bygget. Det har blivit en specialitet att modernisera gamla jänkare med ny drivlina så att det blir som att åka i en modern bil fast med gammalt utseende. Ett antal prisvinnande byggen på de stora bilmässorna som t.ex. Elmia har kommit från Järrudds Bil.

Lunchen intogs nere i den lummigt gröna Säterdalen. Dalen som under tusentals år skurit sig ner i sanden och bildat en fantastisk dalgång. Här nere finns en park med fäbod och massor av promenadvänliga leder. Varje tisdag på sommaren är det fordonsträff med massor av besökare.

Nästa besök hos motor och flygentusiasten Kenneth Öhrn blev dagens höjdpunkt. Uppställningen för fotografering med olika farkoster är nog unik. Att på samma bild ha fem stycken ursnygga Corvetter, flygplan som också är Oldies och en äkta Willys MB ”krigsjeepen” som tjänat som dragfordon till den Boeing Stearman som Kenneth mest flyger med. Det ser man inte varje dag. Kenneth berättade med inlevelse om Boeingen och hur det går till att flyga med den. Vi gick sen in i nästa rum där ytterligare ett plan stod. En till dubbeldäckare, flygplanet Tiger Moth som Kenneth en gång kraschat med men byggt upp på nytt igen.

I samma rum men lite bakom fick vi syn på en kärra som vi alla tappade hakan av. En Cadillac Series 452, roadster med V16 från början av 30-talet som är under renovering gjorde att vi stannade extra länge för att höra historien om den. Kenneth berättade att han ägt den i fyra år och renoveringen är tänkt att vara klar nästa år. Mycket delar finns inte att köpa utan måste nytillverkas av kunniga yrkesmän. Vi måste nog få återkomma i framtida CM om denna unika bil när den kommer ut på vägarna, för det ska den enligt Kenneth.

Stort tack till Sven-Erik som ordnade denna minnesvärda träff.

Text Benny Eriksson

Foto: Benny Eriksson och Christer Malmhed

 

 

Kommentera